Anxietatea face parte din viața noastră

Este firesc ca anumite lucruri sau situații să ne facă să ne îngrijorăm. Poate deveni o problemă atunci când aceste gânduri ocupă foarte mult timp din zi (aproape toată ziua), când împiedică funcționalitatea la muncă, acasă, sau în alte contexte și când apar simptome somatice asociate (spre exemplu, tensiuni musculare, oboseală, și altele).

Pe scurt, „anxietatea” presupune apariția unor gânduri (îngrijorări, temeri) cu privier la viitor, în absența unei situații reale, din prezent, care să le justifice; adică o frică fără obiect.

Există mai multe tipuri de anxietate:

  1. Anxietatea de separare (frica excesivă privind separarea de persoanele importante);
  2. Mutismul selectiv (presupune incapacitatea constantă de a vorbin în anumite situații sociale);
  3. Fobia specifică (frica cu obiect);
  4. Anxietatea socială sau fobia socială (teama excesivă, prezentă în anumite situații sociale, de a nu fi expus evaluării negative de către cei din jur);
  5. Tulburarea de panică (presupune prezența atacurilor de panică imprevizibile și recurente);
  6. Agorafobia – frica de a părăsi locuința, teama de a fi în locuri foarte aglomerate (spre exemplu, într-un autobuz plin, pasajul de la Unirii la o oră de vârf); în spații închise (spre exemplu, în lift) sau deschise (spre exemplu, o parcre goală);
  7. Anxietatea generalizată (presupune îngrijorarea excesivă cu privire la evenimentele care s-ar putea întâmpla în viitor, îngrijorare prezentă aproape zilnic);
  8. Anxietatea indusă de substanțe sau medicamente;
  9. Anxietatea secundară unei afecțiuni medicale.

Tratamentul (interveția) recomandat pentru anxietate:

Vom discuta despre îngrijorările tale, vom stabili împreună cauza (de unde apar) și le vom analiza să vedem care sunt utile și care sunt în exces. De asemenea, te voi învăța câteva tehnici de relaxare, pe care să le poți face atât acasă, cât și la nevoie.

În cazul copiilor, anxietatea se poate agrava dacă nu se intervine correct, atunci când este cazul.