Emoțiile extreme.

Ce sunt – De unde vin – Ce facem cu ele?

Episodul 1. Înțelegerea emoțiilor

Eu n-am emoții! Ultima dată când am avut emoții a fost când am dat BAC-ul” îmi răspunde un client la întrebarea „ce simțiți atunci când vă gândiți că nu aveți scăpare?

Cuvântul „emoții” este, de fapt, un „termen umbrelă”, sub care se află mai multe tipuri de stări afective. Spre exemplu, atunci când ai un examen foarte important, emoția pe care o simți este „anxietatea” sau „frica”; atunci când te enervezi în trafic și-ți vine să bați toți șoferii simți „furie”; când ai suferit o pierdere apare „tristețea”; iar când ai primit o veste super-bună, atunci se activează emoțiile pozitive.

Sunt două aspecte importante pe care trebuie să le știm despre emoții:

  1. Emoțiile sunt utile
  2. Emoțiile au evoluat de-a lungul timpului, iar acest lucru are un impact semnificativ asupra modului în care ele funcționează (vezi Episodul 2. Evoluția emoțiilor).
  1. Emoțiile sunt utile:

Ți s-a întâmplat să te întrebi de ce ai emoții? Atunci când apar, este tare neplăcut. Deci, n-ar fi mai bine să scăpăm de ele?

Emoțiile ne sunt utile deoarece ne ajută să supraviețuim!

Este greu de crezut, însă hai să îți dau câteva exemple:

Furia

Furia poate fi o emoție dificilă și înspăimântătoare. Unii oameni chiar se tem de propria lor furie și ce ar putea face în acele momente.

Această emoție ne ajută să acționăm atunci când se întâmplă ceva greșit, ne ajută să ne apărăm drepturile.

Furia este problematică în două situații:

  1. Când este îndreptate către propria noastră persoană;
  2. Când este atât de intensă încât ne pierdem controlul și ajungem să facem sau să spunem anumite lucruri pe care, ulterior, le regretăm.

Frica

Frica are câteva funcții utile pentru noi. Imaginează-ți că trăiești în pădure, împreună cu urșii, lupii și alte animale periculoase. Dacă nu ne-ar fi frică de ele, atunci nu am acționa pentru a supraviețui: fie să le evităm, fie să fugim, fie să ne apărăm atunci când suntem atacați.

Atunci când simțim frica, reacțiile noastre sunt de tipul „fugă sau luptă” (”fight-or-flight”).

Frica ne stimulează corpul pentru a deveni mai eficienți într-o situație de pericol: ne pregătește fie pentru a fugi mai repede, fie pentru a lupta cu forță.

În zilele noastre, sunt multe situații care ne sperie, însă care nu necesită un răspuns fizic de tip luptă sau fugă, însă acesta este un subiect pentru un alt articol.

Pe scurt, frica este o emoție extrem de utilă, care ne salvează de pericole!

Tristețea

Tristețea este ca un fel de puzzle. De regulă, ne simțim triști atunci când am pierdut ceva sau pe cineva important nouă. Poate tristețea este emoția care ne aduce aminte să ne bucurăm de cei dragi nouă sau să avem grijă de lucrurile importante pentru noi. De asemenea, este un indiciu și pentru cei din jur că avem nevoie să ne fie alături.

În concluzie, emoțiile ne ajută să reacționăm în anumite situații de viață astfel încât să supraviețuim. De asemenea, emoțiile ne ajută să comunicăm eficient cu cei din jurul nostru, ne ajută să ne înțelegem mai bine unii cu alții deoarece, atunci când se „activează” o emoție transmitem mesaje nonverbale date de corpul nostru.